Reclame in vertrouwde media laat marktaandeel en winst stijgen
Adverteerders behalen positieve en lucratieve resultaten wanneer ze campagne voeren in nieuwsmedia. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Newsworks waarbij 182 advertentiecampagnes zijn geanalyseerd.
De studie van effectiviteitsexpert Peter Field laat zien hoe campagnes in nieuwsmedia een grote bijdrage leveren aan commerciële KPI’s zoals marktaandeel, prijsperceptie en winst. Dit komt doordat consumenten reclame in nieuwsmedia in toenemende mate als betrouwbaar en kwalitatief ervaren. Dit zijn belangrijke elementen voor groei van de adverterende merken.
Gunstig effect adverteerders
Met de opkomst van nepnieuws en desinformatie vertrouwen steeds meer consumenten op de betrouwbare informatie van nieuwsmedia. De toegenomen voorkeur voor hoogwaardige nieuwscontent heeft voor adverteerders een gunstig effect. In de afgelopen zes jaar is het vertrouwen in de adverterende merken met 17 procentpunten toegenomen.
Bij crossmediale nieuwsmediacampagnes is het vertrouwen in die periode zelfs met gemiddeld bijna de helft gestegen. Het positieve oordeel over de kwaliteit van de adverterende merken is sinds 2014 bijna verdubbeld.
Expert Peter Field over de analyse: “Het bewijs is helder. Nieuwsmerken, online en offline, geven de adverterende merken een belangrijke impuls. De campagnes leveren een sterke bijdrage aan het vertrouwen en kwaliteitsperceptie. Dit zijn reclame-effecten die sterk met de winstgroei van de adverteerders correleren."
De beste context
Denise Turner van Newsworks merkt op: "Het is overduidelijk dat winstgroei van merken is gebaseerd op vertrouwen en kwaliteit. Dat is altijd zo geweest, maar op de een of andere manier wordt reclame vaak getoetst aan de hand van irrelevante metrics. Het wordt tijd dat we de beste advertenties weer in de beste context plaatsen."
"Het wordt tijd dat we de beste advertenties weer in de beste context plaatsen."
De data uit het onderzoek zijn afkomstig van de IPA Effectiveness Awards, een verzameling casestudies over de commerciële effectiviteit van reclame. De bevindingen van het onderzoek en de implicaties ervan voor merken, mediabureaus en uitgevers zijn gepresenteerd tijdens een online event dat hier is terug te zien.