Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

Kennisbank

Printmedia hebben meest geloofwaardige reclames
Nieuwsmedia, Magazinemedia

Printmedia hebben meest geloofwaardige reclames

Onderzoek naar herinnering en effecten van reclame. Twee psychologische effecten zijn gemeten: aankoopbeslissing en geloofwaardigheid. Op beide aspecten scoren printmedia zeer hoog. Ook op reclameherinnering scoren printmedia goed, samen met TV en buitenreclame staan printmedia in top 3.

Bron: Studie AdMeira juli 2022
Wie vertrouw je als je eigenlijk niemand echt vertrouwt?
Nieuwsmedia, Magazinemedia

Wie vertrouw je als je eigenlijk niemand echt vertrouwt?

Hoe beslissen mensen die weinig vertrouwen hebben in nieuwsbronnen welke media ze vertrouwen? Dat is de vraag die Reuters stelt in een nieuw rapport voor hun Trust in News project.

Bron: Magazine media Be
Desinformatie & kwaliteit van media: hoe nepnieuws de digitale reclame-industrie beïnvloedt
Nieuwsmedia, Magazinemedia

Desinformatie & kwaliteit van media: hoe nepnieuws de digitale reclame-industrie beïnvloedt

Desinformatie blijft een zorg voor het digitale medialandschap. Mediaprofessionals zijn ongerust over de verspreiding van misleidende content. Zij vinden het één van de meest zorgwekkende bedreigingen voor de kwaliteit van media en reclame. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van IAS en YouGov.

Bron: IAS en YouGov
Advertising context drives product quality perceptions
Nieuwsmedia, Magazinemedia

Advertising context drives product quality perceptions

Goede reclame in een betrouwbaar medium is sterk bepalend voor het kwaliteitsimago van een product of dienst. Dat blijkt uit onderzoek onder consumenten in het Verenigd Koninkrijk (VK).

Bron: NewsUK
The proximity effect
Nieuwsmedia, Magazinemedia

The proximity effect

Ad Effectiveness is only as good as the content it's running in’, oftewel: blijf weg bij slechte content. Dat is de boodschap van dit onderzoek van Magna en Channel Factory naar adverteren rond viral video's en het belang van contextual advertising.

Bron: Magna, Adformatie
Consumer insights van Outbrain
Nieuwsmedia, Magazinemedia

Consumer insights van Outbrain

Consumenten reageren positiever op reclame op vertrouwde redactionele sites. Zij voelen zich aangesproken door advertenties die relevant zijn en passen bij de context. Een andere bevinding van Outbrain: native ads scoren het best binnen premium content.

Bron: Outbrain
The Rules of Attention: five ways to maximise ad attention online

The Rules of Attention: five ways to maximise ad attention online

In samenwerking met eyetracking specialist Lumen en Ipsos MORI deed IAB UK onderzoek naar de invloed van premium content omgeving, positie, clutter, formaat en targetting op de aandacht voor online advertising.

Bron: IAB UK
Kracht van nieuws- en magazinemedia: Relevantie, Aandacht, Vertrouwen
Magazinemedia, Nieuwsmedia

Kracht van nieuws- en magazinemedia: Relevantie, Aandacht, Vertrouwen

Meaningful Media is een initiatief van Havas Media Group. In de publicatie van juli 2021 wordt ingezoomd op relevantie, aandacht en vertrouwen.

Bron: Havas Media Consumer Insights Tracker NL
Vernieuwend onderzoek toont meerwaarde adverteren in vertrouwde media
Nieuwsmedia

Vernieuwend onderzoek toont meerwaarde adverteren in vertrouwde media

Het vertrouwen in nieuwsmedia heeft een positieve invloed op de effecten van advertenties. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Feitelijk betrouwbaar’ van NRC Media.

Bron: NDP Nieuwsmedia