Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelNieuwsmedia, Magazinemedia

Podcasts van vertrouwde mediamerken genereren krachtige reclame-effecten

Podcasts van vertrouwde mediamerken genereren krachtige reclame-effecten

Consumenten nemen reclame en sponsoring bij podcasts opvallend goed op. Podcastluisteraars worden bij beluistering nieuwsgierig naar de producten van de adverteerders en sponsors. Deze effecten doen zich met name voor bij podcasts van gerenommeerde uitgevers. Dit blijkt uit een nieuwe studie van onderzoeksbureau Tapestry in opdracht van het Britse nieuwsbedrijf The Guardian.

Uit het onderzoek blijkt dat 65 procent van de podcastluisteraars aandacht schenkt aan reclame. Dat is aanzienlijk meer dan bij andere mediumtypen als tv (39 procent) en radio (38 procent). Die bovenmatige aandacht vergroot de kans op aankopen. Ruim de helft van de podcastluisteraars liet weten na beluistering de aanschaf van de adverterende merken of diensten te overwegen.

Sterk mediamerk

De effecten bij podcasts van vertrouwde mediamerken vallen op. Bij het vergelijken van identieke advertenties bij Guardian- en merkloze podcasts betitelen respondenten de reclameboodschappen bij Guardian-producties meer als "informatief", "memorabel" en "aantrekkelijk". De uitkomsten laten dus zien dat de effectiviteit van de commerciële boodschap sterk verband houdt met het mediamerk en veel minder met de inhoud van de podcast zelf.

Podcasts boosten advertentiecampagnes

Door podcasts in combinatie met andere mediakanalen in te zetten, neemt de reclame-effectiviteit sterk toe. Er is dus sprake van een multiplier-effect. Bij de inzet van podcasts voor reclamecampagnes komen consumenten aantoonbaar meer over het merk te weten. Respondenten gaven in het onderzoek aan dat hun mening over het merk na beluistering van podcasts aanzienlijk is verbeterd.

Over het onderzoek

The Guardian heeft in het VK een landelijk onderzoek laten uitvoeren onder 3.250 volwassenen ouder dan 18 jaar. Het onderzoeksbureau Tapestry voerde daarbij onderzoek uit naar het fysieke gedrag van luisteraars en deed diepte-interviews om te begrijpen hoe mensen op reclame in podcasts reageren. De bevindingen worden via casestudies met geïnteresseerden gedeeld.

Gerelateerde artikelen

Media Reactions 2023: 
opnieuw grote verschillen tussen consumenten en marketeers in hun vertrouwen in media

Media Reactions 2023: opnieuw grote verschillen tussen consumenten en marketeers in hun vertrouwen in media

Webinar wijst mediaprofessionals op het belang van vertrouwde (nieuws)media

Webinar wijst mediaprofessionals op het belang van vertrouwde (nieuws)media

Meer vertrouwen in reclame in nieuwsmedia

Meer vertrouwen in reclame in nieuwsmedia