Adverteren tussen kwaliteitsjournalistiek blijkt effectiever
Nieuw grootschalig onderzoek laat zien dat advertenties binnen een nieuwsomgeving effectiever zijn dan op andere mediakanalen. Verder blijkt negatief nieuws de perceptie van adverteerdersmerken niet te schaden. Integendeel, advertenties op nieuwsplatforms krijgen meer aandacht wat zorgt voor een betere merkperceptie en meer betrokkenheid van consumenten.
Dat is de uitkomst van Amerikaans onderzoek van Lumen Research.
Meer aandacht en positieve associatie
Vaak wordt verondersteld dat adverteren bij nieuwscontent risicovol is, vooral bij gevoelige onderwerpen als politiek, oorlog of natuurrampen. Dit maakte adverteerders soms terughoudend om zich binnen nieuwsplatforms te profileren. Het onderzoek van Lumen Research laat juist zien dat consumenten op nieuwsplatforms de advertenties meer aandacht geven en er positiever op reageren.
Ondanks het soms verontrustende nieuws, bleek adverteren naast deze content geen nadelige impact te hebben op het adverterende merk. Integendeel, advertenties op nieuwsplatforms kregen 20 procent meer aandacht dan reclame in andere mediakanalen. Bovendien zorgt de volle aandacht van de lezer voor een verbetering van de merkperceptie en -betrokkenheid.
Impactvol adverteren
De onderzoekers en de opdrachtgever zijn enthousiast over de studie. Consumenten zijn begaan met het nieuws en adverteerders kunnen profiteren van de betrouwbare context waarin hun advertenties worden getoond.
De uitkomsten bevestigen dat consumenten goed in staat zijn om het onderscheid te maken tussen advertenties en de redactionele inhoud, wat positief uitpakt voor de reclamecampagnes. De resultaten bevestigen dat adverteren in een nieuwsomgeving een effectieve mediastrategie is, ook wanneer nieuwsberichten negatief van aard zijn.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd door Lumen Research in opdracht van Teads. Negenhonderd Amerikaanse consumenten keken in deze opzet naar nieuwsartikelen op kwalitatieve Amerikaanse nieuwssites met daarbij advertenties uit diverse sectoren. Via eye-tracking werd gemeten hoeveel aandacht advertenties kregen, waarna consumenten werden ondervraagd over hun merkherinnering en -perceptie.
Voor meer informatie en het volledige rapport: klik hier.
Bron: Marketing Report