GroupM beveelt vertrouwde media aan vanwege maatschappelijk belang en effectieve reclame
Mediabureauketen GroupM is een wereldwijd programma gestart dat reclame-investeringen in vertrouwde nieuwsmedia moet bevorderen. Doel van het project ‘Back the News’ is steun te bieden aan geloofwaardige, feitelijke journalistiek. Tegelijkertijd beveelt het bureau nieuwsmedia als reclamedragers aan vanwege de gunstige campagne-effecten.
Bij dit project krijgen adverteerders digitaal toegang tot hoogwaardige advertentieruimte bij geselecteerde lokale, nationale en internationale nieuwssites.
Selectie op betrouwbaarheid
Het Back to News Initiative sluit aan bij het initiatief ‘Ads for News’ van Internews. Via dat project kunnen adverteerders en mediabureaus doelgroepen bereiken op meer dan 10.000 hoogwaardige lokale nieuwsplatforms uit meer dan 50 landen. De nieuwsplatforms worden streng op betrouwbaarheid geselecteerd. Adverteerders en bureaus kunnen deze geselecteerde online media inschakelen met behulp van zogenoemde inclusielijsten en private market places.
Steun aan geloofwaardige journalistiek
GroupM stelt dat desinformatie de sociale cohesie en het vertrouwen in instituties ondermijnt. Volgens het bedrijf kan de advertentiesector helpen bij het bestrijden van deze trend door geloofwaardige, op feiten gebaseerde journalistiek te ondersteunen.
Bovendien beargumenteert het bureau dat reclame in nieuwsmedia impact oplevert. Campagnes komen onder ogen van betrokken consumenten. Zij percipiëren reclame op vertrouwde nieuwsplatforms als sympathieker. Met Back the News kan GroupM dus campagneresultaten verbeteren en tegelijkertijd betrouwbare nieuwsmedia vanuit maatschappelijk oogpunt steunen.
Bronnen van deze KPI's: 2023 Edelman Trust Barometer, Newsworks en The Hard News Project.
Krachtige werking reclame op nieuwsplatforms
De krachtige werking van reclame op nieuwsplatforms is aangetoond door Interactive Advertising Bureau (IAB). Uit hun onderzoek blijkt dat adverteren in nieuwscontent op grote schaal positieve impact heeft bij consumenten. Adverteerders profiteren met hun campagnes in nieuwsmedia van stijgende koopintentie en toegenomen consumentenaanbevelingen.
De verzamelde onderzoeken over de impact van nieuwsmedia en magazine media zijn ook de vinden op het platform Trust in Media.