Meer vertrouwen in reclame in nieuwsmedia
Britse burgers zijn beducht voor nepnieuws en gebruiken vertrouwde nieuwsmedia om feiten te checken. Nieuw onderzoek van Newsworks laat zien dat dit vertrouwen in nieuwsmedia een positieve uitwerking heeft op de reclamecampagnes in deze media.
Nieuwsmedia helderen op
Uit onderzoeksrapport 'Fact not fake’ blijkt dat bijna 4 op 5 Britse consumenten zich zorgen maken over nepnieuws. Slechts een kwart van de ondervraagden heeft vertrouwen in hun eigen kunnen om nepnieuws te herkennen. Om dit probleem te tackelen, worden nieuwsmedia veelvuldig geraadpleegd. Bijna driekwart van de respondenten gebruikt nieuwssites of -app om berichten te verifiëren die ze op sociale media lazen. Onder 16-34-jarigen is dat percentage nog hoger (78 procent).
Het vertrouwen in nieuwsmerken blijkt bij de meerderheid van de Britten diepgeworteld. Wanneer nieuwskoppen getoond werden, vertrouwden de respondenten de kopij van nieuwssites aanzienlijk meer dan van andere media.
Vertrouwen werkt door bij reclamecampagnes
De positieve houding van consumenten straalt af op de advertenties in de nieuwsmedia. De door de consumenten gepercipieerde kwaliteit van de adverterende merken is 1,6 keer beter dan bij adverterende merken in andere media. Dit zorgt ervoor dat campagnes in nieuwsmedia krachtig bijdragen aan het vertrouwen in de adverterende merken. Consumenten twijfelen minder en zien de merken uit de advertenties in nieuwsmedia als minder risicovol.
Jo Allan van Newsworks: "Steeds meer mensen zijn bewust van de verspreiding van nepnieuws en desinformatie op sociale media. Ons onderzoek heeft aangetoond dat nieuwsmerken voor adverteerders sterke reclame-effecten kunnen bewerkstelligen”.
Het rapport 'Fact not fake: The Power of News Brands’ vertelt adverteerders en bureaus hoe zij de vertrouwde nieuwsmerken kunnen benutten. Het rapport kan hier worden gedownload.