Effectiviteit reclame in nieuwsmedia toegenomen
In de afgelopen tien jaar is het rendement van reclame in nieuwsmedia aanzienlijk toegenomen. Dat blijkt uit analyses van het Britse Newsworks op basis van data van RAMetrics. Aandacht en engagement met de nieuwsmerken ligt aan de goede resultaten ten grondslag.
Uit de analyses blijkt dat nieuwsmedia de adverteerders niet alleen een groot bereik bieden, de reclamecampagnes stimuleren ook de herkenning, de betrokkenheid met de adverterend merken en de koopintentie van de producten.
Het engagement met reclame in nieuwsmedia het afgelopen decennium gestaag toegenomen. De positieve beoordeling van merkadvertenties steeg in deze periode met gemiddeld 13 procent.
Aansprekende reclame
Lezers vinden reclame in nieuwsmedia meer aansprekend dan tien jaar geleden. De interesse in merkadvertenties nam sterk toe. De helft van de lezers voelt zich aangesproken door de uitingen, een stijging van 12 procent ten opzichte van 2012.
Meer aandacht
Lezers merken de advertenties niet alleen vaker op, ze besteden er ook meer aandacht aan. De gestegen belangstelling zorgt voor een betere reclameherinnering. De herinnering van de geplaatste uitingen steeg met 18 procentpunten naar 78 procent.
Ondanks de overvloed aan prikkels die op de consument afkomen, is de herkenning van de adverterende merken onder de lezers op hoog niveau gebleven.
Aanzet tot actie
De sterkere reclame-effecten gaan verder dan herkenning en imagoverbetering alleen. Campagnes in nieuwsmedia slagen er steeds beter in de consument te prikkelen tot aankoop. De gemeten actie-effecten zijn met 12 procent gestegen naar 31 procent.
De toegenomen actie door advertenties komt tot uitdrukking in de volgende activiteiten:
· informatie zoeken over het adverterende merk (+7 procent),
· de website van het merk bezoeken (+14 procent),
· de winkel van het merk bezoeken (+10 procent)
· het product kopen of plannen daartoe hebben (+8 procent).
Verklaring
De onderzoekers veronderstellen dat de grote interesse in het nieuws over de pandemie tot meer focus op de content heeft geleid. Een neveneffect hiervan is dat de advertenties naast nieuwscontent beter presteren.
Over het onderzoek
Door jaarlijks honderden artikelen en advertenties te onderzoeken, biedt RAMetrics KPI’s om de waardering en effectiviteit van de content te toetsen. De benchmarks uit deze bron kunnen ook worden toegepast om vooraf de effecten van reclame in nieuwsmerken te voorspellen.