Context van advertenties draagt sterk bij aan kwaliteitsperceptie van producten
Goede reclame in een betrouwbaar medium is sterk bepalend voor het kwaliteitsimago van een product of dienst. Dat blijkt uit nieuw onderzoek onder consumenten in het Verenigd Koninkrijk (VK).
Volgens het onderzoek van The Times is reclame van grote invloed op de door consumenten waargenomen kwaliteit van een product.
Belang van reclame en context
Op de vraag aan consumenten welke factoren duiden op de kwaliteit van een product of dienst wijst 46 procent op de reclame van het merk. De kwaliteit van het advertentiemedium speelt voor 19 procent een belangrijke rol. De context van de advertentie weegt volgens de onderzoeksuitkomsten net zo zwaar mee als bijvoorbeeld de duurzaamheid van een product.
De kwaliteit van de advertenties wordt door veel respondenten als bepalende factor genoemd.
Dit wijst opnieuw op de kracht van goed uitgevoerde advertenties in een betrouwbaar medium. Ook in veel eerdere onderzoeken werd duidelijk dat de betrouwbaarheid van een medium sterk doorwerkt in de impact van de advertenties.
Kwaliteit doorslaggevend
Kwaliteit blijkt in de ogen van loyale consumenten het belangrijkste productkenmerk te zijn. De prijs (45%), duurzaamheid (36%) of ethiek (36%) volgen daarna als criteria.
De opdrachtgever over het onderzoek: "We weten al langer dat advertentiecontext belangrijk is bij het versterken van de productperceptie. Dit onderzoek bevestigt die boodschap. Kwaliteit is belangrijk voor deze doelgroep en het is duidelijk dat reclame een belangrijke rol speelt bij het versterken van de kwaliteitsperceptie.”
Over het onderzoek
Het onderzoeksbureau Trends and Traits ondervroeg in opdracht van The Times 529 respondenten van 25 t/m 44 jaar uit de sociale klasse ABC1. Het ging om een groep die weleens de gedrukte, digitale of audio platforms van The Times gebruikt.