Consumenten beschouwen krant als betrouwbare bron voor merk- en productinformatie
Consumenten beschouwen kranten als één van de belangrijkste bronnen voor betrouwbare informatie over merken of producten. Dat blijkt uit de [M]media Monitor 2021.
In de [M]media Monitor vertellen consumenten welke bronnen zij betrouwbaar vinden bij het zoeken naar informatie over merken of producten. Zij hebben daarbij keuze uit 15 verschillende informatiebronnen.
Naast kranten zijn ook de vergelijkingssites en de eigen sites van merken in de ogen van de respondenten relatief betrouwbaar. Ook de raad van familie en vrienden wordt als goede bron ervaren.
Verschillen doelgroepen
Onder mannen en vrouwen zijn er opvallende verschillen te ontdekken. Waar mannen op dit punt de voorkeur geven aan kranten, sites van merken en vergelijkingssites, hebben vrouwen naast deze bronnen ook andere favorieten zoals hun eigen netwerk van familie en vrienden. Vrouwen hebben overall een voorkeur voor de sites van merk- en producteigenaren.
Imagoprobleem
Onderaan de lijst met betrouwbare bronnen bungelen de smart-speakers en de influencers. Deze devices en opiniemakers boezemen dus weinig vertrouwen in. Ook de online blogs scoren op dit vlak teleurstellend.
Over het onderzoek
De bevindingen over betrouwbare bronnen zijn terug te vinden in de tweede editie van de [M]media Monitor. In 2021 is dit onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Wavemaker. Voor het onderzoek zijn 1.335 personen ondervraagd in de leeftijdscategorie van 18 t/m 69 jaar. Het veldwerk liep van 21 t/m 30 juni 2021.