Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelNieuwsmedia, Magazinemedia

Belgische uitgevers wijzen reclamemakers in open brief op waarde en kracht van lokale media

campagne van BXP

Belgische uitgevers wijzen reclamemakers in open brief op de waarde en kracht van lokale media

Belgische mediabedrijven hebben in een open brief op hun platformen een pleidooi gehouden om te investeren in media van eigen bodem. Met dit initiatief zet de sector zich in om de waarde en de kracht van lokale media bij adverteerders en bureaus onder de aandacht te brengen.

De meerwaarde van lokale media

In de open brief worden de kwaliteiten van reclame in lokale media uitgebreid uiteengezet.

Lokale magazines en kranten bieden reclamemakers op hun platformen een premium omgeving met veel aandacht en diepgang: een luxe in onze vluchtige wereld. Lokale media genieten tevens een groot vertrouwen. Voor adverteerders dus een heel goede optie voor het creëren van een sterker merkimago en meer betrokkenheid. Hun campagnes behalen in lokale media meer impact en vergroten de geloofwaardigheid van hun boodschap.

De campagne van BXP laat tegelijkertijd zien dat printreclame zich uitstekend leent voor smaakvolle long copy waarbij de lezer in eigen tempo kennis kan nemen van de maatschappelijke standpunten van de afzender. Op die wijze worden de belangrijkste kwaliteiten van print in deze themacampagne optimaal benut.

Over BPX

BPX (Belgian Publishing Xperience) is het gezamenlijke platform van de toonaangevende Belgische uitgevers – DPG Media, IPM, Mediahuis, Rossel en Roularta – en streeft ernaar om adverteerders, media- en creatieve bureaus en stakeholders betrouwbare, hoogwaardige reclameoplossingen en educatie te bieden.

De volledige tekst uit de advertentie:

Wakker worden. Het is tijd voor de Belgische droom.

Wie had ooit gedacht dat investeren in platformen die onze waarden, belangen,
economie en toekomst niet delen zich ooit tegen ons zou keren?

We moeten wakker worden.

Vandaag stroomt 62% van onze digitale mediabudgetten naar Big Tech.

Onze campagnes klinken als onze festivals, smaken naar onze bieren, ademen onze cultuur.
Maar worden geboost door systemen die geen idee hebben wat een koffiekoek is.
En toch blijven wij betalen.

Voor hun algoritmes. Voor hun ruis. Voor hun fake news, netjes verpakt als relevantie.
En we kloppen onszelf op de borst.

Het is hoog tijd.
Tijd om het tij te keren. Tijd om te investeren in eigen bodem.
In journalisten die wél nog graven. In stemmen die ons iets leren.
In media die verantwoording afleggen. En belastingen betalen.
Hier.

België is terug zichtbaar.
Maar maak er geen localwashing van.
Geen hashtag bij een campagne. Geen vlag op een hamburger. Geen woordspeling.
Maar een keuze.
Voor wie we zijn. Voor waar we leven. Voor wat we waard zijn.

Zit Belgitude in je merk-DNA?
Gedraag je er dan naar.
Stop met lokaal te claimen.
Versterk je lokale marketing investeringen.

Want Belgische creativiteit verdient Belgische media.
Onze artiesten. Onze stemmen. Onze verhalen.
Ze leven hier. In onze kranten, in onze magazines.
Onze platformen, onze straatcultuur, onze nichekanalen.
Niet in een algoritme dat niet weet waar Herenthout ligt.

De toekomst is voor wie durft kiezen. Voor lokale context. Voor lokale communities.
Voor lokale cultuur. Voor lokale media die investeert in performante tools.

Wij vragen geen blind patriottisme.
Wij vragen durf.

Durf om consequent te zijn.
Durf te investeren waar je publiek leeft.
Durf om Belgisch te zijn. Vooral in je mediaplanning.

Want onze toekomst is aan ons.
Voor wie niet de makkelijkste, maar de juiste weg kiest.
Voor wie bouwt aan een ecosysteem dat alle Belgen vooruithelpt.
Voor wie niet alleen Belgisch praat, maar Belgisch durft te zijn.

Check je mediaplan van vorig jaar.
Maak het volgend jaar Belgischer.
Begin dit jaar.

Gerelateerde artikelen

Wij gebruiken tracking cookies om onze site te verbeteren.