Vertrouwen in nieuws opnieuw gegroeid
Het aandeel Nederlanders dat het nieuws vertrouwt, is in het afgelopen jaar opnieuw gestegen. Dat blijkt uit het Digital News Report 2021 van het Commissariaat voor de Media.
Nederland behoort wereldwijd tot de landen met het grootste vertrouwen in nieuwsmedia. Dat grote vertrouwen is niet van toepassing op sociale media. Het wantrouwen in de social platforms is in het afgelopen jaar opnieuw toegenomen.
Vertrouwen in zelf gebruikt nieuws
Het vertrouwen in nieuws is onder volwassen Nederlanders is in 2021 met 7 procentpunten gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Het vertrouwen in het nieuws dat respondenten zelf raadplegen is ook toegenomen. Twee op drie burgers hebben vertrouwen in het nieuws dat zij zelf consumeren.
Jongeren scoren aanzienlijk lager. Verdiepend onderzoek van Irene Costera Meijer geeft hiervoor een verklaring: anders dan de oudere groepen vertrouwen jongeren vaker op hun eigen vaardigheden om het nieuws bij meerdere bronnen te checken. Lees meer over dit onderzoek in Hoofdstuk 6 van Digital News Report 2021.
Met het vertrouwen in nieuwsmedia behoort Nederland wereldwijd tot de sterkst scorende landen. De percentages van het vertrouwen zijn in ons land aanzienlijk hoger dan het mondiale gemiddelde. Samen met Noorwegen gaat Nederland bij de Europese landen aan kop.
Wantrouwen social platforms
Geheel anders denkt men in Nederland over de berichten op social media. Slechts één op vijf volwassenen heeft vertrouwen in dit mediakanaal. De scepsis over social kanalen is ook in de ons omringende landen groot.
Zorgen over nepnieuws
De zorgen over nepnieuws op internet namen in 2021 fors toe. Hier is een duidelijk effect van de pandemie te zien. 40 procent van de respondenten heeft in de week van het onderzoek onjuiste of misleidende informatie over het coronavirus gezien.
Door het coronavirus komt misleidende informatie duidelijk bij de burger in beeld. De meest zorgwekkende bronnen zijn volgens de respondenten de activisten en de actiegroepen. Van de online bronnen wordt Facebook door jong en oud het meest genoemd als bron van foutieve of misleidende informatie.
Ook van belang voor uitgevers en adverteerders
Voor de democratie is een breed gedragen vertrouwen in de nieuwsvoorziening van groot belang. Voor nieuwsorganisaties vormt het vertrouwen in nieuws ook het fundament voor betaalde diensten op de consumentenmarkt. Ook voor de adverteerders zijn betrouwbare media van belang. Reclamemakers kunnen bij vertrouwde nieuwsmerken beter aan hun merken bouwen dan in media met een minder goede reputatie.
Over Digital News Report
Het Digital News Report Nederland 2021 is een uitgave van het Commissariaat voor de Media.
Het rapport is op 23 juni 2021 gepubliceerd en gaat over nieuwsgebruik in Nederland. In samenwerking met het Reuters Institute for the Study of Journalism is het onderzoek begin 2021 voor de vierde keer uitgevoerd. Het veldwerk viel in de coronaperiode en omvatte ook de lockdown en de avondklok.
Digital News Report 2021 is de vinden op de website van Commissariaat voor de Media.