Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelNieuwsmedia

Vertrouwen in Nederlandse nieuwsmedia blijft groot

Vertrouwen in nieuws per mediakanaal (in een cijfer van 1 tot 10)

Het vertrouwen van Nederlanders in het nieuws van de traditionele media blijft groot. Dat blijkt uit het GfK-onderzoek Trends in digitale media (nieuwsmedia-editie) dat begin 2024 is gepubliceerd.

Binnen de EU behoren de Nederlandse nieuwsmedia tot de meest vertrouwde bronnen. Dat bleek eerder uit het Digital News Report Nederland 2023 van het Commissariaat voor de Media. 65 procent van de burgers heeft vertrouwen in de nieuwsbronnen die ze gebruiken.

Online nieuwsmedia zijn aangehaakt

De nieuwsmedia-editie van GfK Trends in digitale media bevestigt het grote vertrouwen. Nieuws via traditionele media scoort opnieuw een gemiddeld rapportcijfer van 7,1. Daarbij geeft 85 procent van de respondenten aan de traditionele nieuwsmedia een positieve beoordeling. Daarbij zijn de digitale platforms van nieuwsmedia inmiddels aangehaakt. De nieuwssites en -apps worden in dezelfde mate vertrouwd als de gevestigde offline nieuwsmedia. 

Scepsis over social platforms

Dat vertrouwen niet voor ieder mediumtype is weggelegd, laat het rapportcijfer van social media zien. Deze bron voor nieuws en informatie moet het doen met een rapportcijfer 4,5, tegen een 4,8 een jaar eerder. 

Het vertrouwen in media verschilt per generatie en doelgroep. Senioren hebben een grote waardering voor het nieuws van traditionele nieuwsmedia. Hoogopgeleide Nederlanders waarderen de digitale bronnen gemiddeld hoger dan anderen. Verder zijn alle Nederlanders, en met name de oudere en welgestelde burgers, zeer sceptisch over nieuws op social platforms. 

Over de nieuwsmedia-editie van GfK Trends in Digitale Media

GfK maakte voor deze nieuwsmedia-editie van Trends in digitale media gebruik van online onderzoek. De vragenlijst over mediagedrag is voorgelegd aan 833 respondenten die representatief zijn voor Nederlanders van dertien jaar en ouder. Het veldwerk liep van 15 tot en met 22 januari 2024.

De resultaten uit deze editie zijn afgezet tegen GfK Trends in digitale media van december 2022. Bij vergelijking van de resultaten moet rekening gehouden worden met een gewijzigde opzet; de laatste editie van het onderzoek kende een verkorte vragenlijst en een kleinere steekproef.

Gerelateerde artikelen

Media Reactions 2023: 
opnieuw grote verschillen tussen consumenten en marketeers in hun vertrouwen in media

Media Reactions 2023: opnieuw grote verschillen tussen consumenten en marketeers in hun vertrouwen in media

Webinar wijst mediaprofessionals op het belang van vertrouwde (nieuws)media

Webinar wijst mediaprofessionals op het belang van vertrouwde (nieuws)media

Meer vertrouwen in reclame in nieuwsmedia

Meer vertrouwen in reclame in nieuwsmedia