Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

PodcastNieuwsmedia

René Moerland (NRC) over betrouwbaar nieuws: “Het is een eis aan onszelf en een belofte aan de lezer”

Foto: Andreas Terlaak

Foto: Andreas Terlaak

In onze digitale samenleving is er een informatieovervloed. Daardoor vragen mensen zich af of ze de informatie uit nieuwsmedia wel kunnen vertrouwen. Maar waarmee verdien je vertrouwen? Hoe kun je het vertrouwen van consumenten in nieuwsmedia vaststellen?

Om hier een antwoord op te vinden en het vertrouwen in het nieuwsmerk te peilen, voerde NRC het onderzoek Feitelijk Betrouwbaar uit. “Lezers vragen zich niet alleen af of ze het eens zijn met de geschreven artikelen, maar ook of de informatie betrouwbaar is,” aldus hoofdredacteur René Moerland.

Nepnieuws

Het is gezond dat lezers kritisch zijn op de traditionele nieuwsmedia. Moerland onderstreept het belang van interactie tussen een journalistiek medium en de consument. Het is de reden dat NRC zorgdraagt voor een strikte naleving van de eigen journalistieke code. “Het is een eis aan onszelf en een belofte aan de lezer”, zegt Moerland. Het naleven van de code is een praktische wijze om de manier van werken binnen nieuwsmedia transparant te maken; zo kun je het vertrouwen tussen de lezer en het nieuwsmedium verdiepen.”

Ambacht

Het NRC moedigt interactie met lezers zowel in print als online aan. Consumenten kunnen auteurs, redacteuren, de chef of ombudsman aanschrijven. De interactie biedt het journalistieke nieuwsmedium de mogelijkheid om betrouwbare verhalen die het publieke belang dienen te blijven aanbieden.

Vertrouwen is belangrijk voor zowel lezers als adverteerders. Wat zijn de indicatoren die het vertrouwen in traditionele nieuwsmedia vergroten? Wat kan NRC doen om het vertrouwen vast te houden? Je hoort het in deze tweede aflevering van de Trust in Media podcast.

Gerelateerde artikelen

Nieuwe podcastserie Trust in Media over het belang van kwaliteitscriteria bij advertising

Nieuwe podcastserie Trust in Media over het belang van kwaliteitscriteria bij advertising

Vervolg podcastserie Trust in Media: belang van kwaliteitscriteria bij advertising

Vervolg podcastserie Trust in Media: belang van kwaliteitscriteria bij advertising

Podcastserie over vertrouwen in media

Podcastserie over vertrouwen in media