Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelNieuwsmedia

Reclame in nieuwsmedia meest effectief en impactvol

ThinkNewsBrands door MediaScience uitgevoerd voor het Australische ThinkNewsBrands.

Advertenties in nieuwsmedia presteren beter dan reclame op Facebook en YouTube. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat door MediaScience is uitgevoerd voor het Australische ThinkNewsBrands.

Meer impact

In vergelijking met verschillende mediakanalen blijken advertenties in gedrukte en digitale nieuwsmedia beter te presteren dan op social mediakanalen. Printadvertenties in het bijzonder hebben een sterke impact op het geheugen van de lezers.

De resultaten laten zien dat reclame in nieuwsmedia tot wel vier keer effectiever is dan op Facebook. Online advertenties in nieuwsmedia zorgen voor 70 procent meer reclameherinnering op dan een korte video op YouTube.

Reclame in nieuwsmedia blijkt verder voor betere korte termijn-ROI te zorgen. De omzetgroei was 10 procent hoger dan bij reclame in sociale media.

Activatie brein

De onderzoekers van MediaScience schrijven de betere reclamewerking van nieuwsmedia toe aan de activatie van het brein. Nieuws is cognitief aansprekend waardoor de hersenen meer worden geactiveerd. Die activatie zorgt voor een betere toegang tot de geheugenpaden.

De herinnering van reclame in nieuwsmedia is aantoonbaar beter in drie geheugenstadia:
1. Aandacht (inhoud zien en opnemen), gemeten met vragen over merkherkenning.
2. Reclameverwerking, gemeten met vragen over reclameherinnering.
3. Recall van de advertentie, gemeten met vragen naar spontane herinnering.

Kracht van nieuwscontext

MediaScience stelt dat er in advertising te veel met aannames wordt gewerkt. De verschillende opties om te adverteren zouden aan de hand van onderzoeksdata beter afgewogen moeten worden. Het meest verrast zijn de onderzoekers over de bevindingen over printadvertenties, vooral in de vergelijking met reclame op Facebook. “Met print behaal je aanzienlijk meer impact. Een printadvertentie presteert zelfs beter dan een videocommercial", concluderen de onderzoekers.

De studie bewijst hoe krachtig nieuwscontext werkt. De betere geheugen-effecten van nieuwsmedia komen overeen met eerdere onderzoeken.

De onderzoekers vermoeden dat adverteerders zijn vergeten hoe goed printadvertenties werken. De beleving van printreclame is relatief ‘rijk’. Hoewel het onderzoek is gebaseerd op Australische consumenten en media is MediaScience ervan overtuigd dat het onderzoek bij herhaling in het buitenland vergelijkbare resultaten zal opleveren.

Over het onderzoek

In de studie The Benchmark Series zijn ruim 5.350 respondenten geconfronteerd met advertenties in elf mediakanalen van zeven Australische mediamerken. Voor het printonderdeel van de studie werden in zes dagen tijd 42 verschillende edities verspreid. Het onderzoek is in de VS gevalideerd.

Gerelateerde artikelen

Grote discrepantie bij dagblad- en magazinereclame: 
voorkeuren reclamevormen consumenten en marketeers lopen sterk uiteen

Grote discrepantie bij dagblad- en magazinereclame: voorkeuren reclamevormen consumenten en marketeers lopen sterk uiteen

Consumenten beschouwen krant als betrouwbare bron voor merk- en productinformatie

Consumenten beschouwen krant als betrouwbare bron voor merk- en productinformatie

De kracht van lokale media: vertrouwen en relevantie

De kracht van lokale media: vertrouwen en relevantie