Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelMagazinemedia

Magazines in VK beoordeeld als meest betrouwbare platform voor nieuws

Magazines in VK beoordeeld als meest betrouwbare platform voor nieuws

Britten vinden magazines de meest betrouwbare media voor nieuws. Dat blijkt uit het rapport News Consumption in the UK 2021 van mediaregulator Ofcom. Het rapport beschrijft de geraadpleegde bronnen en houding ten opzichte van nieuws.

De beoordelingen van de nieuwsplatforms komen grotendeels overeen met die van 2020, waarbij traditionele platforms door de meerderheid positief ervaren worden. De sociale media scoren aanmerkelijk lager.

Magazines diepgaand en betrouwbaar

Het grootste deel van de respondenten (73%) beoordeelde magazines niet alleen als hoogste op betrouwbaarheid, maar ook op "diepgaande analyse” en “inhoud die nergens anders beschikbaar is" en “inhoud die voor hen persoonlijk belangrijk” is (74%).

In welke mate zijn de uitspraken van toepassing zijn op de nieuwsbron? (op een schaal van 1 tot 10)

In welke mate zijn de uitspraken van toepassing zijn op de nieuwsbron? (op een schaal van 1 tot 10)

Bron:  News Consumption in the UK 2021

Meest onpartijdig

Bovendien werden tijdschriften als beste beschouwd lezers om te “helpen om te begrijpen wat er in de wereld gaande is” (71%) en mensen “te helpen een beslissing te nemen” (67%). Magazines verzorgen volgens de respondenten voor de meest “onpartijdige berichtgeving” in vergelijking met ander nieuws.

De meest gelezen magazines voor nieuws in de UK zijn Private Eye, The Economist en Time. Zij worden ieder door één op vijf gelezen.

Over het algemeen blijft tv de populairste nieuwsbron onder volwassen in het VK (79%). Steeds meer Britten consumeren hun nieuws via sociale media, ondanks dat het als minst betrouwbaar wordt gerangschikt. Onder het jongere publiek volgt 89% nieuwsberichten online en 61% via tv.

Over het onderzoek

Het onderzoek, uitgevoerd door Jigsaw Research, brengt in kaart waar Britse consumenten naartoe gaan om hun nieuws te lezen, te bekijken of te beluisteren. Het analyseert hun perceptie van mediaplatforms, waaronder radio, print, sociale media, podcasts, websites en tijdschriften.

Het veldwerk vond dit jaar plaats tussen 2 november 2020 en 29 maart 2021. De primaire bron is Ofcom's News Consumption Survey. Het rapport bevat ook informatie van BARB voor televisiekijken.

Gerelateerde artikelen

Grote discrepantie bij dagblad- en magazinereclame: 
voorkeuren reclamevormen consumenten en marketeers lopen sterk uiteen

Grote discrepantie bij dagblad- en magazinereclame: voorkeuren reclamevormen consumenten en marketeers lopen sterk uiteen

De kracht van lokale media: vertrouwen en relevantie

De kracht van lokale media: vertrouwen en relevantie

Vertrouwen in content en advertenties in nieuws- en magazinemedia toegenomen

Vertrouwen in content en advertenties in nieuws- en magazinemedia toegenomen