Groot vertrouwen in veiligheid van data/persoonsgegevens van websites & apps van dagbladen en magazines
Traditionele media, waaronder de websites en apps van dagbladen en magazinemedia, worden nog altijd het meest vertrouwd op het gebied van de veiligheid van data en persoonsgegevens.
Het vertrouwen van de Nederlandse bevolking (13+ jaar) in de aanbieders en content van online media is stabiel gebleven ten opzichte van 2022, behalve het vertrouwen in sociale media, dat is gedaald.
De veiligheid van data- en persoonsgegevens wordt bij nieuws- en magazinemedia met een positief rapportcijfer beoordeeld. Ook bij andere traditionele media als tv en radio is de beoordeling goed.
Ruim driekwart van de Nederlandse bevolking heeft bij traditionele mediamerken vertrouwen in de veiligheid van hun data. Bij streamingdiensten en zoekmachines is het vertrouwen lager, maar deze platforms scoren inmiddels wel een bescheiden voldoende.
Sociale media scoren op het vlak van dataveiligheid nog altijd een onvoldoende. Minder dan de helft heeft vertrouwen in het datagebruik van sociale platforms.
Data bij traditionele media in vertrouwde handen
Het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in de veiligheid van hun data is bij nieuws- en magazinemedia hoog: 81% van de gebruikers van dagbladen, 79% van de gebruikers van nieuwssites en 74% van gebruikers van magazinemedia is van mening dat hun persoonsgegevens bij deze media in vertrouwde handen zijn. Ook de waardering van de veiligheid in de vorm van een rapportcijfer is bij traditionele media hoger dan bij online media.
Vertrouwen naar doelgroep
Het vertrouwen in traditionele mediamerken is onder alle leeftijdscategorieën groot. Bij magazinemedia is het vertrouwen het grootst onder hoogopgeleiden. Bij dagbladen piekt het vertrouwen bij mannen, senioren en hoogopgeleiden. Nieuwssites genieten binnen alle doelgroepen een evenredig groot vertrouwen.
Sociale media worden dus het minst vertrouwd. Binnen geen enkele leeftijdscategorie krijgen sociale media een voldoende voor de veiligheid van hun persoonsgegevens op sociale media. Van alle leeftijdscategorieën geven jongeren (13-17 jaar) het hoogste cijfer, een 5,5. Het vertrouwen is dus ook bij jongeren nog altijd laag en aanzienlijk minder dan bij de traditionele media. Ondanks hun oordeel over de veiligheid, gebruiken jongeren nog altijd veel sociale media.
Ouderen en hoogopgeleiden zijn het meest sceptisch ten aanzien van het vertrouwen in de veiligheid van data- en persoonsgegevens bij sociale media.
Vertrouwen geen voorwaarde voor gebruik, wel voor succesvolle reclame
Vertrouwen in de veiligheid van persoonsgegevens lijkt geen voorwaarde te zijn om een medium te gebruiken. Ondanks scepsis bij de meerderheid van de bevolking worden sociale media nog altijd massaal gebruikt. Het gebruik van sociale media lijkt daarmee een ‘ingecalculeerd risico’. Men weet dat er privacy-risico’s aan verbonden zijn, maar gebruikt de kanalen nog altijd.
Vertrouwen in media is echter wel bepalend voor gunstige reclame-effecten. Bij advertentiecampagnes is het vertrouwen van de consumenten een vereiste, aangezien de vertrouwensband met een mediamerk uitstraalt op de reputatie van het adverteerdersmerk, het zogenaamde halo-effect. Diverse onderzoeken uit binnen- en buitenland tonen aan dat vertrouwen in media een positieve invloed heeft op de perceptie van de consument en daarmee op de impact van reclame.
Over GfK Trends in digitale media
Trends in digitale media is in augustus 2024 uitgevoerd door GfK in samenwerking met de Magazine Media Associatie en KPN, KVB-SMB, NDP Nieuwsmedia, PMA en Screenforce. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd (met uitzondering van 2023) en gaat in op het gebruik van media in het algemeen en mobiele apparaten in het bijzonder.