Helene van Santen (Margriet) over het vertrouwen in media: Is een persoonlijke invalshoek nodig om het vertrouwen in media te vergroten?
Het wekelijkse magazine Margriet is al meer dan tachtig jaar een toegankelijke en solide stem op de Nederlandse magazinemarkt. Met de herkenbare en persoonlijke verhalen weet het magazine overwegend vrouwelijke, maar ook mannelijke lezers, aan zich te binden. Hoewel het magazine zich richt op de vrouwelijke vijftigplusser wordt het vertrouwen van lezers van generatie op generatie doorgegeven. “Vaak leest een grootmoeder of moeder Margriet waardoor de jongere lezer al jaren met het blad vertrouwd is,” zegt hoofdredacteur Helene van Santen.
Onderonsje
Het vertrouwen in Margriet wordt versterkt door de persoonlijke interactie tussen het merk en de lezer. Het aanbod is voor de consument geleidelijk ruimer geworden met meerdere interactiemogelijkheden zowel online als in print. “Een goed magazinemerk heeft net als wijzelf een hart met een linker en een rechterkamer. Beide kamers, papier en online, versterken elkaar en zijn van vitaal belang voor het merk”, zegt Van Santen.
Herkenbaarheid
Tijdens de pandemie is het bereik van magazines gestegen, vooral online. Volgens Van Santen is de kracht van Margriet het maatschappelijk betrekken van de doelgroep. “Engagement is belangrijk. We hebben een groep die heel betrokken is bij het merk Margriet. Of het nu gaat om een lezersabonnement, bezoeker van de Margriet Winterfair, of een actieve deelnemer in de online community.”
De vertrouwensband van Margriet met de lezer is doorslaggevend. Is een persoonlijke invalshoek nodig om het vertrouwen te vergroten? Wat kan Margriet doen om het vertrouwen van de trouwe lezer vast te houden? Je hoort het in deze derde aflevering van de Trust in Media podcast.