Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelMagazinemedia, Nieuwsmedia

Groot vertrouwen in Nederlandse magazines en nieuwsmedia

Groot vertrouwen in Nederlandse magazines en nieuwsmedia

Nederlanders hebben een groot vertrouwen in de informatie van tv, radio en de geschreven pers. Dat geldt ook voor de bijbehorende nieuwssites. Kranten en tijdschriften scoren in ons land ver boven het Europe gemiddelde. Dat blijkt uit de nieuwe Eurobarometer Media & News Survey 2022.

Schrijvende pers gewaardeerd

Traditionele media worden in ons land goed als nieuwsbron gewaardeerd. 57 procent rekent deze media tot de favorieten, tegen 49 in de gehele EU. Ook de Nederlandse geschreven pers staat er opvallend goed op. Waar het geschreven nieuws voor 39 procent van de Europeanen één van de favorieten is, is deze score bij de Nederlandse schrijvende pers (kranten en tijdschriften) aanzienlijk hoger (54 procent).

In deze scores zijn de online platforms van de traditionele nieuwsbronnen meegenomen.

Scepsis over influencers en YouTube

Ook bij nieuwe media wijkt het vertrouwen van de Nederlanders af van het Europese gemiddelde. Slechts 3 procent heeft vertrouwen in influencers en een schamele 5 procent noemt videoplatforms als YouTube betrouwbaar. Desinformatie en nepnieuws zijn volgende de Nederlandse respondenten verschijnselen die hier minder spelen.

Over het onderzoek

De Eurobarometer Media & News Survey 2022  is door Ipsos uitgevoerd. Het onderzoek is tussen 26 april en 11 mei 2022 online voorgelegd aan 52.347 respondenten van 15 jaar en ouder. De steekproef in Nederland omvatte 2 083 respondenten. Over de uitkomsten is een apart factsheet over Nederland beschikbaar.

Gerelateerde artikelen

Reclame-expert Peter Field: "Nieuwsmerken zijn fantastische tools om vertrouwen in merken op te bouwen”

Reclame-expert Peter Field: "Nieuwsmerken zijn fantastische tools om vertrouwen in merken op te bouwen”

Campagnes hebben 7x meer impact bij ontvankelijke doelgroepen

Campagnes hebben 7x meer impact bij ontvankelijke doelgroepen

Podcasts van vertrouwde mediamerken genereren krachtige reclame-effecten

Podcasts van vertrouwde mediamerken genereren krachtige reclame-effecten