Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

Kennisbank

Vernieuwend onderzoek toont meerwaarde adverteren in vertrouwde media
Nieuwsmedia

Vernieuwend onderzoek toont meerwaarde adverteren in vertrouwde media

Het vertrouwen in nieuwsmedia heeft een positieve invloed op de effecten van advertenties. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Feitelijk betrouwbaar’ van NRC Media.

Bron: NDP Nieuwsmedia
Traditionele media winnen aan relevantie ten opzichte van sociale media
Magazinemedia, Nieuwsmedia

Traditionele media winnen aan relevantie ten opzichte van sociale media

De Nederlander is traditionele media de afgelopen jaren doelbewuster gaan gebruiken. Het tegengestelde gaat op voor social media die meer uit tijdverdrijf worden bekeken. Traditionele media worden het meest vertrouwd.

Bron: Magazine Media Associatie (MMA)
Meer vertrouwen, meer effect
Magazinemedia, Nieuwsmedia

Meer vertrouwen, meer effect

Advertenties op vertrouwde websites scoren fors hoger op branding effecten. DPG Media heeft samen met Panel Inzicht, Mediabrands NL en Lumen VK nu ook onderzoek uitgevoerd naar de invloed van vertrouwen op performance effecten.

Bron: DPG Media
DNR 2021 over nieuwsgebruik in Nederland
Nieuwsmedia

Digital News Report Nederland 2021

Het Digital News Report Nederland 2021 gaat over nieuwsgebruik in Nederland. Samen met het Reuters Institute for the Study of Journalism is het onderzoek begin 2021 voor de vierde keer uitgevoerd.

Bron: Digital News Report Nederland 2021 van Commissariaat voor de Media
Man leest krant
Magazinemedia

Magazine lezers bewegen in coronajaar naar online platformen

Sterke groei online lezers van magazinemerken in coronajaar.

Bron: Magazine Media Associatie (MMA)
DPG Media Trusted Brands Trusted Ads
Magazinemedia, Nieuwsmedia

Trusted brands, trusted ads

De impact van vertrouwen in media op reclame-effectiviteit is onderzocht. Welke media vullen die rol in? En in welke mate beïnvloedt hun geloofwaardigheid het effect van reclame? Drie studies in opdracht van DPG Media zorgen voor verduidelijking.

Bron: Mediabrands Marketing Sciences en DPG Media i.s.m. Alpha.One
IPA Databank study 2021
Nieuwsmedia

IPA Databank study 2021

Adverteerders behalen lucratieve lange termijn effecten als ze investeren in nieuwsmerken. Nieuwsmerken hebben een sterke impact op marktaandeel, pricing en winst. Dit komt omdat advertenties in nieuwsmedia door lezers vaker als betrouwbaar en van hoge kwaliteit worden beschouwd.

Bron: Newsworks and Peter Field
Edelman Trust Barometer 2021
Nieuwsmedia, Magazinemedia

Edelman Trust Barometer 2021

Langlopende monitor die het vertrouwen van burgers in de instituties wereldwijd volgt, ook die van de media. Er is ook een rapportage over Nederland, waar het vertrouwen in media relatief hoog is.

Bron: Edelman
Vertrouwen in Journalistiek
Nieuwsmedia

Vertrouwen in Journalistiek

Er is veel te doen over het vertrouwen dat burgers en consumenten hebben in de journalistiek. Onderzoekbureau Motivaction heeft onderzoek gedaan naar de mate van vertrouwen dat burgers hebben in de journalistiek in Nederland.

Bron: Motivaction