Beluister onze podcastserie over vertrouwen in media

ArtikelMagazinemedia, Nieuwsmedia

Printadvertenties betrouwbaarder en impactvoller dan digitale alternatieven

Printadvertenties betrouwbaarder en impactvoller dan digitale alternatieven

De waardering voor papier neemt toe en ook adverteerders profiteren van deze groeiende waardering. Uit Belgisch trendonderzoek van Papier.be in samenwerking met de internationale organisatie TwoSides blijkt dat het vertrouwen in papier groeit.

Print biedt een rustpunt en een veilige keuze. Het blijvende karakter (rustpunt) en de veilige omgeving van papier heeft ook zijn positieve weerspiegeling op reclame. 29% van de Belgen geeft aan advertenties op papier betrouwbaarder te vinden dan digitale alternatieven. Bovendien zegt een vergelijkbaar percentage vaker actie te ondernemen wanneer zij reclame ontvangen per post of lezen in een gedrukte krant of magazine, vergeleken met digitale publiciteit. Bijna de helft (47%) van de Belgen geeft aan actief te proberen om digitale reclame te vermijden of blokkeren.

Petra de Roos, Managing Director ACC België: “Print heeft de kracht blijvend te zijn. Het geeft breinrust. Die breinrust geeft een diepere interactie met het medium”.

Bekijk de video.

Ook  in Nederland zijn vergelijkbare resultaten uit onderzoek over de waardebeleving van papier vs digitaal. Zo geeft 43% van de Nederlanders aan meer waarde te hechten aan wat men van papier leest dan wat men online leest. Vertrouwen speelt hierbij een grote rol.

Over het onderzoek

Resultaten in dit artikel zijn gebaseerd op een grootschalig, tweejaarlijks consumentenonderzoek bij een representatieve steekproef van 10.250 consumenten, door een onafhankelijk onderzoeksbureau in opdracht van de organisatie Two Sides, in samenwerking met Papier.be. Het onderzoek geeft inzicht in de veranderende voorkeuren, percepties en houdingen van consumenten ten opzichte van gedrukte en digitale communicatie.

Zie het volledige artikel hier

Bron: Papier.be

Gerelateerde artikelen

Vertrouwen in papieren media groeit

Vertrouwen in papieren media groeit

Adverteren tussen kwaliteitsjournalistiek blijkt effectiever

Adverteren tussen kwaliteitsjournalistiek blijkt effectiever

Vertrouwen in nieuwsmedia significant toegenomen

Vertrouwen in nieuwsmedia significant toegenomen