Gebruik social media groeit nog altijd, maar vertrouwen en waardering is laag.

Het vertrouwen in sociale media is en blijft laag. Toch blijft het aantal gebruikers licht groeien, maar wordt men wel kritischer over de platforms die men gebruikt.
Dit blijkt uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy. Het bureau voert sinds 2010 jaarlijks het Nationaal Social Media Onderzoek uit. Het onderzoek geeft inzicht in het gebruik van en de ervaringen met sociale media.
Uit de rapportage van 2025 blijkt dat het aantal social media gebruikers (15+) licht blijft groeien. In 2025 gebruiken 14,4 miljoen Nederlanders sociale media. In 2016 was dit nog 12,3 miljoen en in 2020 13,5 miljoen. Het dagelijkse gebruik neemt op bijna alle grote platforms toe (Whatsapp, Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok, YouTube, Snapchat, Pinterest), het gebruik van X laat een daling zien.
Het aantal platforms dat mensen dagelijks gebruiken is wel gedaald, van 2,4 naar 2,0. Nederlanders worden dus kritischer over welke platforms ze gebruiken.
Ondanks een toenemend gebruik van sociale media, is het vertrouwen in deze platforms altijd laag geweest. De afgelopen 10 jaar schommelt het vertrouwen van de Nederlanders tussen de 17% en 14%.
Gebruikservaring steeds negatiever
Nederlanders maken zich steeds meer zorgen over het gebruik van sociale media. Sociale media ziet men steeds vaker als negatief voor het welzijn: 2,4 miljoen gebruikers voelen zich er ongelukkiger door. Bij jongeren (GenZ) is dit gevoel het sterkst. En ook ouders maken zich vaker zorgen over social media en hun kind. Meer dan de helft (53%) is van mening dat social media een gevaar vormt voor hun kinderen. Tevens neemt de waardering voor sociale media af: over de hele linie zijn lagere NPS scores (Net Promoter Score, een maatstaf voor de waardering) zichtbaar.
Over Newcom Nationaal Social Media Onderzoek
Newcom voert sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van social media. In januari 2025 heeft Newcom Nederlanders van 15 jaar en ouder uitgenodigd om deel te nemen aan het Nationale Social Media Onderzoek. Via een online vragenlijst kon men deelnemen aan het onderzoek. 6.437 respondenten deden aan het onderzoek mee. Deze steekproef vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder